Aktuelle arbeidssteder
En profileringsdesigner kan arbeide i mange ulike typer virksomheter innenfor medie- og kommunikasjonssektoren. Eksempler er reklame-, design- og mediebyråer, grafiske bedrifter, større bedrifter med egne informasjonsavdelinger og innen informasjonsvirksomhet i privat og offentlig sektor.
Sentrale arbeidsoppgaver
En profileringsdesigner lager kommunikasjonsløsninger som omfatter profilering av bedrifter, reklame for produkter på transportmidler og fasader og generell informasjonsskilting.Profileringsdesignerens daglige arbeid omfatter
- definisjon av mål og målgruppe og vurdering av konkurransesituasjonen
- utarbeidelse av skisser, arbeids- og presentasjonstegninger, manuelt og digitalt
- bruk av prinsipper for markedskommunikasjon
- bruk av virkemidler som form, farge, skrift, typografi, bilde og belysning
- bruk av ulike materialer og produkter
- utforming av løsningsforslag i tråd med etiske normer
- produksjon og montering av profileringsprodukter
- trykking, printing, fresing og skjæring med maskiner og bruk av tilhørende programvare
Personlige egenskaper
Du bør være kreativ, ha estetisk sans og kunne arbeide systematisk, selvstendig og i samarbeid med andre.
Kilde: vilbli.no