Aktuelle arbeidssteder
En reiselivsmedarbeider kan ha sin arbeidsplass innen en rekke virksomheter som for eksempel reise- og bookingbyråer, turoperatører, jernbaneselskaper, event- og attraksjonsbedrifter, turistkontorer og fergerederier.
Sentrale arbeidsoppgaver
Sentrale arbeidsområder er
- kunde-/gjestebehandling
- rådgivning og veileding om reiser og reisemål
- planlegging og gjennomføring av aktiviteter og opplevelser
- bruk av informasjonsteknologi som salgs- og støtteverktøy
- bruk av søkemotorer og bookingsystemer
- reservasjon og billettering
- markedsføring og salgsarbeid
Personlige egenskaper
Du må kunne arbeide selvstendig, planmessig og effektivt, ofte i høyt tempo. Reiselivsmedarbeideren må kunne kommunisere og samhandle med mennesker fra ulike kulturer og yte god service. Du må ha gode språkferdigheter, kulturforståelse, geografiske kunnskaper og sosiale ferdigheter.
Kilde: vilbli.no